Sådan kan du genfinde male-lysten – også hvis du er psykisk sårbar

Velkommen til en ny episode af podcasten Modigt Maleri.
Lyt med her – eller hvor du normalt lytter til podcasts.

I denne episode tager jeg fat på et emne, der kan ramme tæt på mange af jer derude. Jeg deler ud af min personlige erfaring med at håndtere psykisk sygdom og dens indvirkning på min passion for at male.

Jeg deler også fem effektive metoder til at overvinde denne udfordring og genoplive den kreative gnist.

Det er mega hårdt at føle, at miste motivationen og lysten til at dyrke sin kreativitet, især i forbindelse med psykisk sygdom og sårbarhed. Det blev ekstra komplekst for mig, fordi min kreativitet er stærkt knyttet til min identitet og på det tidspunkt, mit arbejde.
Ved at dele mine egne erfaringer med maleblokering som følge af psykisk sygdom, håber jeg at hjælpe dig tilbage på sporet.

Det er først vigtigt at anerkende, at psykiske udfordringer kan påvirke vores kreativitet dybt, og hvordan dette tab af kreativitet kan føles som en kamp.

Denne episode er ikke kun en lang trist beretning, men en mulighed for at finde styrke og trøst gennem fælles oplevelser.
Del gerne din historie i fællesskabet på Facebook.

Og her får du et overblik over de 5 erfaringer, jeg har gjort mig – for der er heldigvis håb.

Metoder til at finde kreativiteten igen:

  1. Prøv noget nyt
    Eksperimentér med forskellige teknikker, stilarter og størrelser. Vær nybegynder og del det ikke med andre, medmindre du har lyst.
  2. Små skridt
    Lav små, overkommelige projekter og skab en daglig rutine. Kombiner det med noget, du nyder, som at lytte til en podcast.
  3. Udforsk andre hobbyer
    Find andre kreative aktiviteter eller hobbies, der kan fordybe dig og bringe glæde.
  4. Skab sammen med andre
    Del din kreativitet med fællesskaber eller venner. Dette kan give gensidig inspiration og motivation.
  5. Accept og selvomsorg
    Anerkend dårlige dage og vær tålmodig med dig selv. Accepter, at genopdagelsen af kreativiteten er en proces.

Kreativiteten og maleglæden er derude – eller derinde et sted.

Tak fordi du læste og lyttede med ♥️

One thought on “Sådan kan du genfinde male-lysten – også hvis du er psykisk sårbar

  1. Tusind tak for din åbenhed omkring psykisk sårbar og tak fordi du deler hvordan du arbejder på og med at VÆRE i nuet med alt det der ER.
    Jeg, der også kender TOURene, kunne virkelig godt tænke at være del i et kreativt online fællesskab. De sidste maaange år har jeg ikke malet og tegnet, og jeg er begyndt at savne processen og flowoplevelsen. Kreativitet får jeg nu ved plante/svampfärgning og arbejder med uld generelt. Karte, spinde og strikke, når jeg hekser med gryder, uld og urter eller traver skoven tynd efter svampe og jagt efter årstidens farvematerialer.
    Jeg skal på forlænget weekend med 2 veninder og vi har besluttet at male akvareller med plantesaft. Alle er nybegyndere på opgaven med planteekstrakt og 1 har aldrig (siden børnehaven) malet. Jeg glæder mig og tænker vi alle skal lege, gå med materialerne og være så meget i nuet. Være tålmodige og ikke dømmende og dyrke nysgerrigheden. Jeg ved en masse om hvordan planter reagerer på uld/silke over et bål, aner ikke meget om akvarelpapirs åbenhed for sikkert megasvag og kold urtesaft. Men jeg ved jeg vil prøve og nyde processen. Tilmed bliver vi IKKE forstyrret af andet end sult, tørst og tissetrang i huset ved søen midt i den svenske skov♥️
    God arbejdslyst og et drys kreastøv til dig. Og tak for dit mod.
    De bedste tanker fra Lotte

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *